مقالات کولر گازی

اینورتر در کولر گازی چیست؟ شرح اینورتر در کولر گازی

شرح کار اینورتر در کولرگازی :

با روی کار آمدن اینورتر ها ، نسل سوم کولرهای گازی پا به عرصه نهاد.

کمپرسورهای کولر گازی از نظر نوع سیستم کارکرد می تواند دور ثابت و یا دور متغیر باشد

در کمپرسورهای دور ثابت کنترل کمپرسور جهت تنظیم دما بوسیله خاموش و روشن شدن کمپرسور کنترل می شود که باعث می شود در هر بار خاموش و روشن شدن، شوک به سیستم برق وارد شود.

در کمپرسورهای اینورتر بوسیله تغییر دور کمپرسور میزان مورد نیاز مبرد کنترل می شود و از خاموش و روشن شدن مکرر جلوگیری می شود.در ضمن باعث صرفه جویی در مصرف برق می گردد.

نوع کنترل کمپرسور اینورتر در کمپرسور با جریان متناوب از طریق تغییر فرکانس و در کمپرسورهای جریان مستقیم از طریق تغییر ولتاژ صورت می گیرد.

به عبارت دیگر کمپرسورهای کولرگازی اسپلیت را میتوان از نظر نوع کارکرد به دو مدل دور ثابت و دور متغیر که همان اینورتر است تقسیم نمود:

در کولرگازی یا کمپرسورهای دور ثابت تنظیم دما به وسیله خاموش و روشن شدن کمپرسور انجام می گیرد که این عمل در واقع باعث وارد شدن شوک به سیستم برق می شود.

کولرهای گازی اینورتر همانطور که از اسم آن مشخص است به وسیله تغییر دور کمپرسور از خاموش و روشن شدن مکرر کمپرسور یا موتور کولرجلوگیری میکند و این فرآیند باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود.

کولرهای اسپلیت هم بصورت دیواری و هم بصورت زمینی بر حسب نیاز عرضه میشوند و یکی از مهمترین مزیتهای کولرگازی تبادل حرارت در بخشهای مختلف دستگاه با هوای محیط می باشد.

اینورتر وسیله ای است که فرکانس متغیری را به مصرف کننده و از جمله موتورکولرگازی می رساند .

که با تغییر فرکانس سرعت چرخش موتور مربوطه قابل کنترل می باشد و این امر در نهایت منجر به کاهش مصرف انرژی می گردد .

اینورتر در اصل از دو بخش تشکیل شده است :

کانورتر converter – اینورتر Inverter

در اصل اینورتر تبدیل کننده جریان مستقیم به جریان متناوب می باشد لذا ابتدا جریات متناوب به جریان مستقیم تبدیل شده و سپس به جریان متناوب با فرکانس های مختلف تبدیل می گردد .

کار کانورتر تبدیل کردن جریان متناوب به جریان مستقیم توسط پل دیود می باشد .کار اینورتر این است که با برق DC ورودی به هر ترانزیستور برق مورد نیاز سیم پیچ های موتورسه فاز را تامین نماید .

برای محاسبه ظرفیت کولرگازی یا اسپلیت مورد نیاز در طبقات وسط ساختمان به ازاء هر متر مربع حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ (BTU) و درطبقاتی که بالای آنها پشت بام است بدلیل تابش خورشید بر سقف ،به ازاء هر مترمربع زیربنا بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ (BTU) درنظر گرفته میشود. (مثلا” برای یک اتاق ۱۲ متری اسپلیت ۹۰۰۰ و برای سالن ۴۰ متری اسپلیت ۲۴۰۰۰ می تواند مناسب باشد.

کولرهای گازی یا اسپلیت های اینورتر دار (inverter ),دارای کمترین مصرف برق و با گرید انرژی A می باشند.بدیهی است کولرهای گازی اسپلیت گرید B نسبت به گرید A دارای مصرف برق بیشتری بوده ولی در هر حال از کولرهای گازی معمولی کم مصرف ترند.

اسپلیت های اینورتر با تبدیل برق متناوب به جریان برق مستقیم ، موجب استارت تدریجی، کم صدا و کم مصرف دستگاه در هنگام راه اندازی کولر می گردند.ولی میزان واقعی کاهش مصرف برق نسبت به افزایش شدید بهای دستگاه قابل بررسی است.

دستگاه های اینورتر همانند تصویر دارای برد الکترونیکی بزرگی میباشند.

کولر گازی اینورتر(Inverter Air Conditioner)

از اینورتر برای کنترل سرعت کمپرسور دستگاه برای تنظیم حرارت استفاده می شود.

درنقطه مقابل کولرهای گازی قدیمی برای تنظیم دمای محیط را با استفاده از کمپرسورهایی که وقتی که روشن می شوند با تمام توان کار می کنند استفاده می کنند.

کولرهای گازی مجهز به اینورتر دارای فرکانس متغیر برای کنترل سرعت موتور می باشند و بنابراین می توانند خروجی کمپرسور و سرمایش را کنترل کنند.

محرک فرکانس متغیر از ریکتیفایر برای تبدیل جریان متناوب ورودی به جریان مستقیم استفاده می کند و پس از آن از در یم اینورتر الکتریکی برای تولید جریان متناوب با فرکانس دلخواه استفاده می کند.

سرعت کمپرسور وابسته به فرکانس جریان متناوب می باشد.

از میکرو کنترل برای کنترل دمای مورد نیاز در محیط و تنظیم فرکانس لازم برای کمپرسوراستفاده می شود

تبدیل جریان متناوب به مستقیم و دوباره از جریان مستقیم به متناوب باعث هدر رفتن ۴ تا ۶ درصد انرژی می شود.

حذف فرآیند خاموش و روشن شدن بازدهی و طول عمر اجزا و قطعات کولر گازی اینورتر را افزایش می دهد و همچنین جریان زیادی را که کولر گازی در هنگام روشن شدن کمپرسور نیاز دارد را از بین می برد.

در مجموع این فرآیند طول عمر کولر گازی اینورتر را بالا برده و مصرف برق را کاهش می دهد و همچنین دستگاه بیرونی کولر گازی اینورتر کم صدا تر از دستگاه های قدیمی می باشد.

کولر گازی اینورتر بطور متوسط باعث کاهش۳۰ تا ۵۰ درصد در مصرف انرژی الکتریکی می شوند (در صورت رعایت شرایط لازم)

۱۰۰ درصد کولر های گازی ژاپن از تکنولوژی کمپرسورهای اینورتر جریان متناوب استفاده می کنند.

اینورتر به زبان ساده یک کیت الکترونیکی است که سر راه کمپرسور قرار می‌گیرد و باعث می‌شود کمپرسور به صورت دور متغییر کار کند.(دربعضی مدل ها خازن الکتریکی یا INVERTER V این عمل را انجام می دهد ) در واقع در کمپرسورهای قدیمی وقتی دما را مثلا روی ۲۲ درجه تنظیم می‌کردیم، موتور با تمام توان کار کرده و هنگامی که دمای محیط به ۲۲ درجه می‌رسید، خاموش می‌شد و اجازه می‌داد دما افزایش یابد. به این ترتیب، حجم بالایی از انرژی هدر می‌رفت. در تکنولوژی اینورتر، هنگامی که دما به درجه تنظیم شده رسید، بجای خاموش شدن کمپرسور دور موتور کاهش می یابد و دما را ثابت نگه می دارد در نتیجه، صرفه جویی بزرگی در مصرف انرژی صورت می‌گیرد.

در سیستم‌های جدید تهویه مطبوع، تکنولوژی اینورتر موجب شده شروع کار کمپرسور در دور پایین صورت بگیرد و به تدریج دور افزایش یابد. به این ترتیب، با فشار ضربه ای استارت و اتلاف انرژی روبرو نیستیم. به علاوه، شیرهای انبساطی در مسیر کمپرسور تعبیه شده که در مصرف برق اولیه صرفه جویی می‌کنند. اما، ویژگی ضد اتلاف انرژی اینورتر زمانی که دمای محیط به درجه تنظیم شده رسید، خود را نشان می دهد. کاهش دور موتور باعث می شود تا به عنوان مثال یک دستگاه ۲۴ هزار که بین ۹ تا ۱۰ آمپر مصرف برق دارد، به سطح مصرف خیره کننده ۳ الی ۴ آمپر برسد. جالب است بدانید، میزان مصرف کولر آبی ۷ هزار در حالت دور بالا (که خنک کنندگی بسیار کمتری از سیستم های تهویه مطبوع دارد) حدود ۷ آمپر است.

نتیجه گیری با خود شماست. تهویه بهداشتی و مصرف مدیریت شده و تا ۶۰۰ درصد صرفه جویی امتیازاتی است که تکنولوژی اینورتر به همراه دارد. البته توجه داشته باشید هر دستگاه برای فضای مشخصی ساخته شده است. هنگامی که ظرفیت دستگاه پایین تر از محیط نصب شده باشد، طبیعی است که میزان اتلاف انرژی افزایش یافته و مشتری قادر به تجربه هوایی دلپذیر نخواهد بود. پس، به هنگام خرید نظر کارشناسان فروش را بپرسید و به هم‌خوانی ظرفیت دستگاه با محیط توجه داشته باشید.

توجه داشته باشید که برای خرید کولر گازی اینورتر حتما و حتما به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید .تعدادی از دستگاه هایی که دارای اینورتر اصلی میباشند و فقط در نمایندگی ها به فروش میرسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *