مقالات کولر گازی

محاسبه ظرفیت مناسب کولر گازی

یکی از مسائلی که هنگام خرید کولر گازی با آن مواجه هستید خرید اسپلیت با ظرفیت مناسب است انواع کولر های گازی اعم از داکت اسپلیت ، اسپلیت های پنجره ای ، دیواری ، اینورتر یا غیر اینورتر دارای ظرفیت های مختلفی هستند پس شما باید برای این مورد دقت لازم را داشته باشید زیرا پس از نصب کولر گازی تعویض آن غیر ممکن است. در مقاله قبلی راجع به انواع تفاوت کمپرسورهای کولرهای گازی صحبت کردیم که میتوانید با مراجعه به آن اطلاعاتی راجع به کمپرسور ها کسب کنید. اما در این مقاله میخواهیم به نحوه محاسبه ظرفیت کولر گازی بپردازیم.

واحد اندازه گیری ظرفیت کولر های گازی

بی تی یو یا BTU یکای اندازه گیری ظرفیت اسپلیت است که نشان دهنده میزان سرمایش دستگاه در واحد زمان است و این به معنای آن نیست که دمای باد کولر خنک تر است بلکه میزان سرمایی که وارد محیط میکند بیشتر است. محاسبه BTU توسط ریاضیات قابل انجام است. میزان ظرفیت کولرگازی شما بسته مساحت و نوع فضا و شرایط آب و هوایی متفاوت است در اینجا برخی از ظرفیت های کولرگازی نسبت به مساحت فضا را ذکر میکنیم

ظرفیت BTU/h

مساحت (مترمربع)

۱۰۰۰۰

۳۰-۳۶

۱۲۰۰۰

۳۷ -۴۰

۱۶۰۰۰

۶۰-۷۰

۱۸۰۰۰

۷۵-۸۰

۲۴۰۰۰

۱۱۰-۱۴۰

۲۸۰۰۰

۱۷۰-۲۰۰

عوامل موثر در تعیین ظرفیت اسپلیت

ظرفیت هایی که در بالا گفته شد به صورت تقریبی هستند و عوامل دیگری نیز در تعیین ظرفیت کولرگازی وجود دارند که باید آنها در نظر گرفت در اینجا برخی از این عوامل شرح میدهیم و شما میتوانید با در نظر گرفتن آنها اسپلیت مناسب تری خریداری کنید.

میزان رفت و آمد

میزان رفت و آمد در یک فضا از عوامل موثر در ثابت ماندن دمای محیط است هر چه که رفت و آمد در فضا بیشتر باشد باید کولرگازی با ظرفیت های بالاتر انتخاب کرد. علاوه بر میزان رفت و آمد باید از عایق بودن در و پنجره نیز اطمینان حاصل کرد.

آب و هوا

آب و هوا در عملکرد کولر گازی بسیار تاثیر گذار است برای مناطق جنوبی کشور که از آب و هوای بسیار گرم برخودار هستند باید کولرهای گازی با ظرفیت حداقل ۱۸۰۰۰BTU انتخاب کرد. کولرهای گازی حاره ای یکی از انواع کولرهای گازی موجود مخصوص مناطق جنوبی و با آب هوای گرم هستند.

تعداد افراد حاضر در فضا

تعداد افراد حاضر در فضا یکی دیگر از این عوامل است هر چه تعداد افرادی که در یک فضا حضور دارند بیشتر باشد باید به مراتب ظرفیت کولر گازی را افزایش داد معمولا این میزان به ازای هر نفر ۶۰۰BTU میباشد که مازاد بر ظرفیت اسپلیت باید در نظر گرفته شود.

آفتاب گیر بودن فضا

آفتاب گیر بودن فضا یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در میزان سرمایش اسپلیت است اگر فضای شما به شدت آفتابگیر باشد باید میزان ۱۰۰۰BTU به ظرفیت فعلی کولرگازی اضافه گردد و اگر فضای شما در اکثر موارد سایه است در نظر گرفتن این مورد لازم نیست.

ارتفاع سقف

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در میزان ظرفیت کولرگازی ارتفاع سقف است. ارتفاع سقف ساختمان به طور معمول بین ۲٫۷ متر تا ۳٫۰ متر است. در صورتی که ارتفاع سقف از اندازه گفته شده بیشتر باشد باید ظرفیت اسپلیت نیز افزایش یابد.

دستگاه ها و فضا های گرما زا

وجود فضا ها و دستگاه های گرمازا در میزان سرمایش کولر گازی موثر است. در منزل آشپزخانه به دلیل پخت و پز و وجود اجاق گاز جزء فضاهای گرمازا محسوب میشود و برای فضاهای مجاور با آشپزخانه باید اسپلیت با ظرفیت بالاتر انتخاب کرد.

گردش هوا

گردش هوای مناسب در فضا سبب تسریع سرمایش میگردد. فضاهایی که در آن گردش هوا به سختی انجام میپذیرد نیاز به کولر گازی هایی با ظرفیت بالاتر یا اضافه کردن پنل داخلی می باشند. معمولا برای ایجاد گردش هوا از چند پنل داخلی استفاده میگردد که در طول فضا با فاصله معین نصب میگردند.

اگر با توجه موارد گفته شده هنوز هم در انتخاب ظرفیت مناسب کولر های گازی مردد هستید همین حالا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید تا به صورت رایگان به شما در مورد انتخاب ظرفیت مناسب کولرگازی مشاوره دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *